dvopreg iz Fedra?

Posted on Updated on

premješteno na novo izdanje bloga: dvopreg iz Fedra?

Oglasi

4 thoughts on “dvopreg iz Fedra?

    vrhun said:
    05/09/2013 u 13:42

    Osvrnuo bih se na sedmu kartu Tarota i na statuu upravljača zaprege iz Delfa koji ilustriraju Platonovu sliku duše iz Fedra. Prekrasan je Hamvasov opis upravljača zaprege, a i razna tumačenja sedme karte tarota zaslužuju veliku pozornost. No, nešto mi je ipak tu upitno. Pitam se da li ova dva prikaza u potpunosti zadovoljavaju ono što Platon u Fedru prikazuje kao strukturu duše, ukoliko mislimo i na ljudsku dušu. Čini mi se da ovi prikazi pokazuju ono što Platon opisuje kao dušu u bogova, a ne dušu u ljudi. On sam navodi tu razliku:

    ‘U bogova pak i konji i vozači i sami su potomci dobrih, dok su u ostalih pomiješani. I poglavito u nas upravljač vozi dvopreg, a zatim, od konja jedan mu je lijep i dobar, i potomak takvih, a drugi je potomak suprotnih i suprotan, tako da je po nužnosti upravljanje u nas teško i mučno.’

    U bogova su konji i vozači dobri, dok su u ostalih (kod smrtnika) pomiješani. Što to znači? Mnogi misle da je razlika samo u jednom konju, da su kod ljudi kočijaš i jedan konj dobri, a loš je samo onaj drugi konj. Ako je tako onda nemam razloga tvrditi da sedma karta tarota i upravljač zaprege prikazuju isključivo dušu u bogova. No, meni se čini da su moji razlozi opravdani. Mislim da, prema Platonu, u strukturi ljudske duše onaj dobri konj nije nužno dobar, a isto tako da ni kočijaš nije nužno onaj koji ispravno upravlja. Tu tezu zastupam u tekstu kojem je na ovom blogu posvećeno mnogo pažnje.

    (danas sam ga stavio i na svoj blog http://sabiranje.wordpress.com/2013/09/05/identitet-u-bezdanu-razdijeljenosti-i-nezasitnosti/ da u pisanoj riječi bude pregledniji.)

    Ljudski um može ispravno voditi ostale dijelove duša (gledati ideje), ali i ne mora. Uglavnom, on ne vodi dušu kako treba, ne gleda ideje, već je izgubljen u promatranju sjena stvari koje su ideje napustile. Hoću reći da Platon razlikuje empirijski um (empirijsko ja) i transcendentni um (transcendento ja, u indijskoj filozofiji atman). Smrtni čovjek može dosegnuti ono transcendentno, ali ga ne može zadržati. Neki ga nikad ne dosižu (Fedar, 248,a-c). Autentičan prikaza ljudske duše iz Fedra morao bi imati u vidu da kočijaš može kolima i posve krivo upravljati. To je pokazano u jednoj drugoj Platonovoj metafori koja je analogna ovoj u Fedru: u metafori kormilara koji upravlja brodom (Politeja, 488a – 489a). U jednom autentičnom prikazu strukture Platonove duše u Fedru bi trebalo biti mjesta za jednog transcendentnog kočijaša (možda putnika u kočiji) koji jedini zna kako njome treba, da bi se došlo do cilja, upravljati. Kočijaš kome su dane uzde mora slušati ne sebe, već njega.

      davor responded:
      05/09/2013 u 16:05

      Hvala ti na linku, nadam se da će biti još tekstova tamo! Ali još više, hvala na komentarima. 🙂 Već rekoh, tvoji komentari višestruko ”dodaju vrijednost” zapisima koje komentiraš.

      Vjerujem da s ovim ”mjestom za putnika u kočiji koji zna njome upravljati” aludiraš na Bhagavad Gitu.

    vrhun said:
    05/09/2013 u 20:30

    Nisam aludirao na Bhagavad Gitu. Putnika u kočiji u jednoj svojoj knjizi navodi ruski filozof Georgije Ivanovič Gurdjieff. On čak nailazi na potvrdu za nužnost takvog tumačenja slike u samom Platonovom tekstu.

    Prihvatljivo mi se tvoje povezivanje sa Krišnom i Arđunom. Krišna kao upravljač Arđuninih bojnih kola zauzima mjesto više svijesti. Ta viša svijest Arđuni se pokazuje kao protivna umu, da nikje s njom povezan Arđuna bi svoja kola usmjerio u krivom smjeru.

    Ako se dobro sjećam u jednom postu Uvoda u filosofiju usporedio si Platonovo trodiobu duše sa indijskofilozofskim učenjem o gunama. Tražio sam po Uvodu ali nisam tome našao traga. Možda sam nešto krivo povezao?

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s